Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Sunday, August 28, 2016

Kenapakah Ionic Popular?


.
KENAPA IONIC? DI MANAKAH IA DIGUNAKAN?

Ionic adalah sejenis Framework untuk pembangunan aplikasi mobile berdasarkan HTML5 Framework yang mana sasarannya adalah untuk menghasilkan Hybrid Mobile Apps.

Hybrid Mobile Apps bermaksud website kecil yang dijalankan melalui browser shell di dalam Mobile Apps yang mampu mengakses fungsi native sesebuah mobile platform. Hybrid Mobile Apps mempunyai banyak kelebihan terutamanya dari segi sokongan platform, kepantasan pembangunan dan capaian kepada 3rd party code.

Bayangkan Ionic sebagai satu front-end framework yang menguruskan look-and-feel dan UI interactions yang diperlukan oleh Mobile Apps anda supaya ia menarik. Hal ini seumpama "Bootstrap untuk Native", tetapi pada masa yang sama masih mempunyai sokongan dari berbagai native mobile components, animasi yang lancar dan rekabentuk yang cantik.

Berbeza dengan Responsive Framework, Ionic mempunyai paparan yang sama seperti native-styled mobile UI dan layout. Namun demikian, oleh kerana Ionic masih lagi sejenis HTML5 Framework, ia memerlukan Native Wrapper seperti Cordova atau PhoneGap untuk membolehkan ia berfungsi seperti mana sifat Native Mobile Apps. Pencipta Ionic mengesyorkan pembangun menggunakan Cordova.


KENAPA IONIC DIBINA?

Ionic dibina kerana penciptanya percaya bahawa HTML5 akan mendominasi persekitaran mobile pada suatu hari nanti sepertimana hal yang berlaku pada persekitaran desktop. Apabila komputer desktop mempunyai keupayaan yang tinggi dan teknologi browser semakin maju, hampir setiap orang menghabiskan masanya dengan browser dan pembangun perisian berlumba-lumba membangunkan aplikasi berasaskan Web. Dengan meningkatnya keupayaan mobile technology, smartphones dan tablets, hal yang sama akan berlaku di sini pada suatu hari nanti.

Dengan Ionic, penciptanya mahu membina HTML5 Mobile Development Framework yang memberi tumpuan kepada Native atau Hybrid Apps dan bukan Mobile Websites, kerana pembangunan website kini sudahpun mempunyai tools yang hebat. Maknanya, Ionic tidak dihasratkan untuk dijalankan di dalam mobile browser app seperti Chrome atau Safari sebaliknya di dalam low-level browser shell seperti UIWebView dalam iOS atau WebView dalam Android yang akan dibalut (wrap) oleh teknologi seperti Cordova/PhoneGap.

Penciptanya juga mahukan Ionic menjadi sumber terbuka dengan disokong oleh pembangunan komersil dan terbuka serta menyediakan komuniti yang kuat bagi projek ini. Sudah terdapat beberapa framework sumber terbuka mirip Ionic di pasaran tetapi hakikatnya mereka masih menghendaki pembangun membeli Lesen Komersil untuk meraih semua manfaatnya.

MEMBINA HYBRID APPS DENGAN IONIC

Mereka yang sudah biasa dengan pembangunan akan mendapati struktur ionic mudah. Pada dasarnya, ia adalah web page yang dijalankan di dalam native app shell! Ini bermakna kita akan menggunakan apa sahaja kaedah HTML, CSS dan JavaScript yang kita kehendaki. Bezanya, tanpa membangunkan website kebiasaan, kita membina aplikasi mobile yang tersendiri.

Hampir kebanyakan kod ditulis dalam HTML, JavaScript dan CSS. Jika pembangun berminat, mereka boleh turut melihat native code di dalam Plugin Cordova (tetapi tanpa berbuat demikianpun anda masih boleh menjadi pembangun Ionic yang hebat).

Ionic juga menggunakan AngularJS Framework sebagai terasnya. Walaupun anda boleh mengelak dari menggunakan kod AngilarJS di dalam projek anda, adalah disyorkan ia turut disekalikan kerana ia adalah antara kaedah terbaik bagi membina aplikasi berdasarkan browser pada hari ini.


Artikel ini disesuaikan dari kandungan asal di http://ionicframework.com/docs/guide/preface.html





Saturday, August 27, 2016

Maksud DevOps


.
Apakah Maksud DevOps?

DevOps adalah gabungan dua perkataan iaiatu DEVeloper dan OPerationS. Ia adalah budaya, pergerakan atau amalan yang menekankan perlunya kolaborasi dan komunikasi di antara pembangun perisian dengan pakar IT yang lain semasa proses automasi penyerahan perisian dan perubahan infrastruktur.


DevOps (a clipped compound of development and operations) is a culture, movement or practice that emphasizes the collaboration and communication of both software developers and other information-technology (IT) professionals while automating the process of software delivery and infrastructure changes.
DevOps - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/DevOpsWikipedia

Peringkat Pembangunan Sistem Tipikal Masakini


.
Apakah peringkat tipikal yang terlibat dalam pembangunan aplikasi masakini?
What are the typical stages involved in the application development nowadays?

Kebanyakan projek pembangunan aplikasi masakini mengamalkan pendekatan Waterfall atau Agile. Namun, peringkat tipikal pembangunan melibatkan perkara yang hampir sama iaitu bermula dengan lakaran rekabentuk dan antaramuka, diikuti dengan prototype/mockup dan disudahi dengan pembangunan Back-End seperti database.


Artikel di bawah membincangkan dengan lebih lanjut tentang Waterfall dan Agile. (Diambil dari: http://www.base36.com/2012/12/agile-waterfall-methodologies-a-side-by-side-comparison/) (Baca juga: http://www.seguetech.com/waterfall-vs-agile-which-is-the-right-development-methodology-for-your-project/)

Agile & Waterfall Methodologies – A Side-By-Side Comparison

There’s a saying that goes “there’s more than agileone way to skin a cat.” Fortunately for cats everywhere, we’re not going to skin one. We’re simply applying this logic to software development.

There are several ways to develop software, two of the most prominent methods being waterfall and Agile. And as anytime there are two ways to go about something, a debate rages about which is best. Does it matter really? Doesn’t either way give you a product (or, well, a skinned cat)?

We’ll let you decide. Today, we’re arming you with information about both waterfall and Agile methodologies so that you can make an informed decision as to what you think is best.





What is the waterfall methodology?
Much like construction and manufacturing workflows, waterfall methodology is a sequential design process. This means that as each of the eight stages (conception, initiation, analysis, design, construction, testing, implementation, and maintenance) are completed, the developers move on to the next step.

As this process is sequential, once a step has been completed, developers can’t go back to a previous step – not without scratching the whole project and starting from the beginning. There’s no room for change or error, so a project outcome and an extensive plan must be set in the beginning and then followed carefully.





Advantages of the Waterfall Methodology
1. The waterfall methodology stresses meticulous record keeping. Having such records allows for the ability to improve upon the existing program in the future.

2. With the waterfall methodology, the client knows what to expect. They’ll have an idea of the size, cost, and timeline for the project. They’ll have a definite idea of what their program will do in the end.

3. In the case of employee turnover, waterfall’s strong documentation allows for minimal project impact.





Disadvantages of the Waterfall Methodology
1. Once a step has been completed, developers can’t go back to a previous stage and make changes.

2. Waterfall methodology relies heavily on initial requirements. However, if these requirements are faulty in any manner, the project is doomed.

3. If a requirement error is found, or a change needs to be made, the project has to start from the beginning with all new code.

4. The whole product is only tested at the end. If bugs are written early, but discovered late, their existence may have affected how other code was written.

Additionally, the temptation to delay thorough testing is often very high, as these delays allow short-term wins of staying on-schedule.

5. The plan doesn’t take into account a client’s evolving needs. If the client realizes that they need more than they initially thought, and demand change, the project will come in late and impact budget.





When should you use waterfall methodology?
1. When there is a clear picture of what the final product should be.

2. When clients won’t have the ability to change the scope of the project once it has begun.

3. When definition, not speed, is key to success.





What is Agile?
Agile came about as a “solution” to the disadvantages of the waterfall methodology. Instead of a sequential design process, the Agile methodology follows an incremental approach.

Developers start off with a simplistic project design, and then begin to work on small modules. The work on these modules is done in weekly or monthly sprints, and at the end of each sprint, project priorities are evaluated and tests are run. These sprints allow for bugs to be discovered, and customer feedback to be incorporated into the design before the next sprint is run.

The process, with its lack of initial design and steps, is often criticized for its collaborative nature that focuses on principles rather than process.





Advantages of the Agile Methodology
1. The Agile methodology allows for changes to be made after the initial planning. Re-writes to the the program, as the client decides to make changes, are expected.

2. Because the Agile methodology allows you to make changes, it’s easier to add features that will keep you up to date with the latest developments in your industry.

3. At the end of each sprint, project priorities are evaluated. This allows clients to add their feedback so that they ultimately get the product they desire.

4. The testing at the end of each sprint ensures that the bugs are caught and taken care of in the development cycle. They won’t be found at the end.

5. Because the products are tested so thoroughly with Agile, the product could be launched at the end of any cycle. As a result, it’s more likely to reach its launch date.





Disadvantages of Agile Methodology
1. With a less successful project manager, the project can become a series of code sprints. If this happens, the project is likely to come in late and over budget.

2. As the initial project doesn’t have a definitive plan, the final product can be grossly different than what was initially intended.





When should you use Agile methodology?
1. When rapid production is more important than the quality of the product.

2. When clients will be able to change the scope of the project.

3. When there isn’t a clear picture of what the final product should look like.

4. When you have skilled developers who are adaptable and able to think independently.

5. When the product is intended for an industry with rapidly changing standards.





Both the Agile and waterfall methodologies have their strengths and weaknesses. The key to deciding which is right for you comes down to the context of the project. Is it going to be changing rapidly? If so, choose Agile. Do you know exactly what you need? Good. Then maybe waterfall is the better option. Or better yet? Consider taking aspects of both methodologies and combining them in order to make the best possible software development process for your project.

Maksud Elasticsearch


.
Apakah maksud Elasticsearch?

Elasticsearch adalah sejenis enjin carian berdasarkan sistem Lucene. Ia menyediakan enjin carian bagi persekitaran perkomputeran teragih melalui antaramuka web dan format JSON (Java Script Object Notation). Ia dibina menggunakan Bahasa Java dan diedarkan sebagai Sumber Terbuka melalui Perlesenan Apache. Ia adalah sejenis Enterprise Search Engine yang popular dikikuti kemudiannya oleh Apache Solr, yang juga berdasarkan Lucene.

Elasticsearch dibangunkan oleh Shay Banon melalui projek perintis Compass pada tahun 2004. Kemudiannya aplikasi ini ditulis semula agar dapat menyokong konsep "scalable search solution" menggunakan antaramuka kebanyakan iaitu JSON dan HTTP yang membolehkan sistem ini turut dapat digunakan oleh bahasa pengaturcaraan selain Java. Versi pertama Elasticsearch diedarkan pada Februari 2010.

Syarikat Elasticsearch BV telah ditubuhkan pada tahun 2012 untuk menawarkan perkhidmatan komersial yang berkaitan dengan Elasticsearch. Pada bulan Jun 2014, kira-kira 18 bulan selepas ia ditubuhkan, syarikat tersebut mengumumkan telah berjaya mengumpul dana sebanyak 70 Juta US Dollar. Ini menunjukkan bahawa terdapat minat yang tinggi di kalangan stakeholders terhadap teknologi seumpama ini.

Elasticsearch boleh digunakan untuk mencari maklumat dalam berbagai jenis dokumen. Ia boleh dijalankan dalam sistem perkomputeran teragih. Antara pengguna utama Elasticsearch adalah Wikimedia, Facebook, StumbleUpon, Mozilla, Quora, Stack Exchange, Pixabay dan lain-lain.


.

Maksud Full-Stack Developer


.
Apakah maksud Full-Stack Developer?

Full-Stack Developer bermaksud seseorang yang boleh membangunkan aplikasi Front-End dan Back-End. Sebagai contohnya, beliau membangunkan aplikasi Front-End menggunakan Mobile Development Tools dan membangunkan pula aplikasi Back-End menggunakan Server-Side Scripts seperti PHP, ASP, JSP dll. Beliau juga mempunyai kemahiran menggunakan Database Server seperti MySQL, MS SQL, Oracle, Sqlite, MongoDb dll. Di samping itu, beliau juga mempunyai kemahiran menghasilkan prototype menggunakan Mock Up Tools seperti Photoshop, Illustrator dan sebagainya.


Seseorang yang berkecimpung sebagai Full-Stack Developer perlu menghabiskan masa yang banyak untuk mempelajari teknik pembangunan dan menyelesaikan masalah yang timbul. Namun demikian, kemahiran ini memberikan beberapa kelebihan kepadanya. Sebagai seorang yang mengetahui keseluruhan persekitaran pembangunan sistem maklumat, dia akan lambat laun meniti kerjaya sebagai Senior Developer dan kemudiannya Manager. Dia juga mempunyai pilihan untuk menjadi usahawan bidang pembangunan sistem maklumat kerana pengetahuannya yang menyeluruh dalam bidang ini. Dari segi pendidikan, dia mempunyai kelebihan untuk mengajar berbagai subjek dalam bidang teknologi maklumat kerana ilmu dan pengalamannya yang luas itu.

Baca juga: https://www.sitepoint.com/full-stack-developer/
.

Friday, August 26, 2016

Apakah Maksud Ionic Framework?


.
Apakah Maksud Ionic (Framework)?

Ionic (Framework) adalah sejenis Software Development Kit (SDK) yang lengkap untuk pembangunan aplikasi mobile. Ia dibina di atas AngularJS Framework dan Apache Cordova Framework. Ionic menyediakan tools (alat) dan services (perkhidmatan) untuk membangunkan Apps menggunakan teknologi Web seperti CSS, HTML5 dan Sass. Apps ini kemudiannya diedarkan melalui App Store sedia ada (seperti Google Play Store dan Apple App Store). Ionic dicipta oleh Max Lynch, Ben Sperry dan Adam Bradley dari Syarikat Drifty pada tahun 2013. Versi 1 yang muktamad telah dikeluarkan pada bulan May 2015. Sebanyak 1.3 juta Apps dilaporkan telah menggunakan Ionic. Pada ketika ini, Versi 2 sedang menjalani peringkat pengujian beta.

Ionic dicipta untuk sasaran Mobile Platform. Ia menyokong Android versi 4.1 ke atas, iOS versi 7 ke atas. Ionic Versi 2 pula menyokong Universal Windows Platform untuk membina Apps bagi Windows 10.

Jika dibandingkan dengan kaedah Hybrid Apps, kaedah gabungan Ionic bersama Native Code iaitu PhoneGap/Cordova didapati menghasilkan prestasi yang lebih baik. Jika dibandingkan pula dengan kaedah jQuery yang menggunakan teknik Document Object Model (DOM) Manipulation, Ionic menggunakan teknik Native Hardware Acceleration melalui AngularJS Framework. Ionic juga menggunakan Cascading Style Sheet (CSS) untuk menghasilkan kesan transisi dan transformasi sebagai cara untuk meningkatkan kelajuan aplikasi.

Baca selanjutnya, Kenapakah IONIC popular?
.
Rujukan: https://en.wikipedia.org/wiki/Ionic_(mobile_app_framework)

Sunday, August 07, 2016

Siapa midascdn nervesis.com?



Jika anda menggunakan sambungan Internet melalui Telekom, anda akan mendapat mesej ralat Page Not Found yang datangnya dari midascdn.nervesis.com



Carian selanjutnya mempamerkan midascdn dihoskan oleh TM Multimedia.

Siapalah agaknya Si Midas ini?


Maksud “Turn on Intranet Settings”


.
Jika anda menggunakan Internet Explorer untuk meninjau laman web beralamat di localhost, besar kemungkinan anda akan menerima mesej "Do you want to turn on intranet settings?"

Intranet Settings adalah tetapan yang membolehkan aplikasi pada localhost diakses dan digunakan oleh klien. Walaubagaimanapun, apabila akses dibuka, pengguna dalam rangkaian komputer ini mungkin akan terdedah kepada bahaya komputer atau sistem rangkaian diganggu oleh aplikasi yang berbahaya. Maka, secara default, settings ini akan dimatikan melainkan pengguna memilih sebaliknya seperti dalam dialog di atas.

Baca selanjutnya: http://www.sevenforums.com/tutorials/63141-internet-explorer-protected-mode-turn-off.html
.

Maksud 500 Internal Server Error


.
Maksud 500 Internal Server Error

500 Internal Server error adalah mesej umum bagi HTTP Status Code yang bermaksud ada sesuatu yang tidak kena pada web server tetapi web server tidak dapat mengenalpasti dengan lebih khusus.

Mesej ini boleh dipaparkan dalam beberapa bentuk seperti berikut:

"500 Internal Server Error"
"HTTP 500 - Internal Server Error"
"Temporary Error (500)"
"Internal Server Error"
"HTTP 500 Internal Error"
"500 Error"
"HTTP Error 500"
"500. That's and error"

Dalam kebanyakan kes, ia mungkin disebabkan oleh :

1) Permission Error. Kemungkinan ada file atau folder yang tidak diberikan permission yang betul dalam skrip PHP atau CGI. Kebiasaannya kod permission mengandungi nilai 0775 (-rwxr-xr-x) namun barangkali ia telah ditetapkan dengan nilai lain samada secara sengaja atau tidak.

2) PHP Timeout. Sambungan yang mengambil masa terlalu lama boleh juga mengakibatkan ralat 500. Semak Timeout rules atau kod skrip yang menguruskan error handling untuk melihat keadaan yang sesuai bagi mengelakkan masalah Timeout.

3) .htaccess coding error. Adakalanya akses yang ditetapkan di dalam fail .htaccess mengandungi ralat. Semak semula .htaccess untuk mencari ralat kod atau logik jika ada.

Anda juga boleh menyemak maklumat di dalam server log file untuk melihat catatan server tentang apa yang berlaku sehingga mesej ralat kod 500 berlaku.


Disesuaikan dari: http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/500servererror.htm

.

Tuesday, August 02, 2016

Kemahiran teknikal programmer developer


.
Apakah kemahiran teknikal yang anda perlukan untuk menjadi seorang programmer atau developer?

Untuk menjadi seorang programmer atau developer, tidak dapat tidak, seseorang itu mestilah boleh menulis aturcara dan membangunkan perisian. Terdapat beberapa kemahiran yang mesti dipupuk.

Kuasai satu bahasa pengaturcaraan terlebih dahulu - mempelajari sebanyak mungkin bahasa pengaturcaraan akan memberikan lebih banyak pendedahan kepada dunia pembangunan perisian. Namun, penguasaan mendalam dalam sesuatu bahasa sangat mustahak untuk membolehkan sesebuah projek perisian itu disiapkan. Tambahan lagi, pendedahan kepada terlalu banyak bahasa pengaturcaraan boleh mengelirukan seseorang kerana setiap bahasa itu mempunyai paradigma tersendiri dalam menyelesaikan sesuatu masalah pembangunan perisian.

Susun kod dengan baik - Maksudnya kod pengaturcaraan ditulis dengan baik, jelas dan mudah difahami tanpa memerlukan "comment" yang banyak. Susunan kod aturcara yang baik juga akan mempamerkan kesenian seseorang pengaturcara dalam menjaga mutu hasil kerjanya.

Guna rekabentuk Object-Oriented - Dalam proses pembangunan perisian, seseorang pengaturcara sebenarnya sedang menguruskan kerumitan masalah pengaturcaraan. Object-oriented adalah selari dengan hasrat ini di mana ia berusaha menguraikan aturcara yang rumit kepada class atau object yang mempunyai tugas dan tanggungjawab khusus.

Algoritma dan struktur Data - setiap pelajar pengaturcaraan akan mempelajari bab ini. Di samping mempelajari asas algoritma dan struktur data, seseorang pengaturcara perlulah mampu menentukan algoritma dan struktur data yang sesuai dengan keperluan pengaturcaraannya.

Development Platform dan Teknologi yang berkaitan - Setiap platform iaitu Windows, Linux, Mac, Android dan iOS mempunyai nilai dan manfaat tersendiri kepada pengguna di pasaran. Pengetahuan dalam pelbagai platform akan memberikan kelebihan kepada seseorang pengaturcara.

Framework atau Stack - Framework bermaksud sekumpulan code libraries yang digunakan untuk platform tertentu. Manakala Stack bermaksud sekumpulan teknologi yang digabungkan bagi menghasilkan aplikasi yang dikehendaki, kebiasaannya melibatkan pemilihan Framework tertentu juga.

Asas Pangkalan Data - Terdapat dua jenis utama iaitu Relational database dan Document database. sekurang-kurangnya seseorang itu perlu tahu bagaimana...
 menggunakan database,
 membuat panggilan query,
 memasukkan, mengubah dan menghapuskan data,
 dan menggabungkan data set.

Disamping itu, pengetahuan lanjut tentang bagaimana database digunakan dalam sesuatu platform, framework atau stack juga sangat mustahak untuk dikuasai.

Source Control - Source Control membolehkan pengaturcara menyimpan sejarah pengubahsuaian kod aturcara. Pada hari ini, hampir kesemua pasukan pembangunan perisian menggunakan sistem Source Control dalam projek mereka.

Build and Deployment - Build and Deployment akan memastikan sistem yang telah dibangunkan akan benar2 menghasilkan kesudahan yang dikehendaki. Sistem yang canggih akan mempunyai unit test atau user test, code quality checks dan laporan terhadap pangkalan kod semasa.

Testing - Sekurang-kurangnya perlu membiasakan diri dengan istilah seperti Whitebox Test, Blackbox Test, Unit Test, Boundary Conditions, Test Automation dan Acceptance Test.

Debugging - Seseorang pengaturcara akan mendapati dirinya terpaksa meluangkan hampir 99% masanya untuk memikirkan kenapa kodnya tidak menjadi. Oleh itu, beliau perlu melengkapkan diri dengan kemahiran melakukan proses debugging secara cekap dan berkesan.

Methodology - Kebanyakan pasukan pembangunan perisian pada hari ini akan memilih methodology tertentu sebagai asas. Sekurang-kurangnya, seseorang pengaturcara perlu faham methodology seperti Waterfall dan Agile untuk membolehkan dirinya menyesuaikan diri dalam mana-mana pasukan pembangunan yang akan disertainya.

.
Disesuaikan dari:
https://dzone.com/articles/the-technical-skills-you-need-to-have-as-a-softwar

Monday, August 01, 2016

Maksud Fog Layer atau Edge Layer Di Dalam Internet of Things


.
Fog Layer atau Edge Layer di dalam teknologi Internet of Things adalah satu konsep yang diperkenalkan dalam satu kajian di Princeton University bagi menerangkan kewujudan Lapisan Ketiga dalam model perkakasan komputer. Lapisan ini bertanggungjawab untuk menghubungkan peranti dengan sistem hujung-belakang (English:Back End) iaitu Pelayan (English:Server).

Kelebihan pendekatan ini adalah seperti berikut:

-Data Filtration: Ia menapis data menjadikannya bersaiz kecil tetapi masih mengekalkan maksud asalnya.

-Connectivity Protection: Ia melindungi sistem apabila berlaku keputusan sambungan. Ia akan menyimpan data dan menghantarnya semula apabila sambungan pulih.

Site Level Management: Ia membolehkan peranti yang menggunakan protokol berbeza dari pelbagai pengeluar diseragamkan sambungannya.

Device Agnostic Control: Ia membolehkan aplikasi server/cloud berjalan tanpa perlu mempedulikan bagaimana peranti dikawal.

Edge Layer mempunyai tiga komponen tipikal iaitu:

1. Device atau Sensor (Melayu:Peranti atau Pengesan). Alat inilah yang akan menghantar atau menerima data atau arahan.

2. Pintu Gerbang (English:Gateway). Gateway menguruskan sambungan menggunakan Standard Protocol seperti HTTP.

3. Edge Controller. Alat Kawalan ini bertanggungjawab menghubungkan Gateway dengan Device yang berada dalam lokasi fizikal. Ia akan mengumpulkan data dari perlbagai Device, memindahkan data dan menerima arahan dari server untuk dilaksanakan pada sebahagian atau kesemua Devices.




.
Rujukan:
https://dzone.com/storage/assets/2605430-dzone-internetofthings-2016.pdf

Maksud Internet of Things (IoT)


.
Kejayaan syarikat kini adalah berkait langsung dengan bagaimana ia menghubungkan aplikasi, data dan peranti (English:device). Cara organisasi bersaing pada hari ini bergantung kepada bagaimana mereka melakukan hal ini. Namun, konsep "peranti" (English:device) telah berubah dengan mendadak. Hari ini, istilah "peranti" bermaksud apa sahaja yang bersambung secara online selain dari klien web tradisional (pelayar web, web browser).

Alat pengesan, mesin, lampu jalan dan perkakasan umpamanya, sekarang sudah menjadi peranti tersambung (English:connected device). Peralihan kepada peranti tersambung pintar inilah yang dipanggil IoT atau Internet of Things. Kita kini memakai peranti, menggunakannya dalam aktiviti seharian, dan peranti ini berinteraksi dengan persekitaran rumah, tempat kerja dan di mana-mana sahaja. Mereka menjadi semakin penting dalam kehidupan seharian.

IoT merupakan satu Peralihan Senibina (English:Architectural Shift)

IoT menukar model perkakasan komputer yang kita telah gunakan selama 40 tahun yang lepas. Walaupun komputer telah melalui berbagai fasa model perkakasan komputer (seperti skrin hijau, komputer mini, komputer peribadi, perkomputeran awan dan perkomputeran mudah alih), hakikatnya senibina komputer tetap kekal iaitu klien-pelayan (English:Client-Server). Hal ini berubah apabila IoT memperkenalkan satu lapisan perkakasan ketiga yang mengubahsuai konsep klien-pelayan.

Klik di sini untuk baca konsep lapisan perkakasan ketiga.
.

Rujukan:
https://dzone.com/storage/assets/2605430-dzone-internetofthings-2016.pdf

Maksud ifconfig

Maksud ifconfig

Maksud Ipconfig


.
Internet Protocol Configuration (ipconfig) adalah satu aplikasi yang boleh mengumpulkan semua maklumat berkaitan konfigurasi semasa Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP). Melalui paparan srin pengguna aplikasi ini akan mendapat berbagai maklumat konfigurasi yang berguna untuk aktiviti yang berkaitan dengan komunikasi rangkaian.
.

Maksud TCP/IP Model


TCP/IP adalah bahasa komunikasi asas atau protokol untuk Internet. Ia juga boleh digunakan sebagai protokol komunikasi untuk rangkaian persendirian seperti Intranet atau Extranet.

Maksud Open Systems Interconnection model (OSI model)


Maksud Open Systems Interconnection model (OSI model)

Maksud Promiscuous Mode


Maksud Promiscuous Mode

Maksud Network Port Mirroring



Maksud Network Port Mirroring

Maksud TCP 3-Way Handshake


Maksud TCP 3-Way Handshake

Maksud Network Sniffing


Maksud Network Sniffing

Maksud Duplex (telecommunications)


.
Maksud Duplex (telecommunications)

Duplex Communication (Melayu: Komunikasi Duplex) bermaksud kaedah perhubungan poin ke poin (English: point) di mana setiap poin dapat berkomunikasi dalam dua hala. Dalam kata lain, kedua-dua poin boleh menghantar dan menerima isyarat komunikasi.

Duplex berasal dari perkataan "duo" yang bermaksud dua dan "plex" yang bermaksud "struktur" atau "bahagian". Maka, sistem duplex mengandungi dua jalan transmisi data di mana setiap satunya mengikut arah yang berlawanan. Contohnya, dalam komunikasi di antara poin A dan poin B, satu jalan membawa isyarat dari poin A ke poin B manakala satu jalan lagi membawa isyarat dari poin B ke poin A.

Sistem duplex pula terbahagi kepada full duplex (Melayu: Duplex Penuh) dan half-duplex (Melayu: Separa Duplex).

Contoh Full Duplex adalah telefon di mana kedua-dua pengguna boleh bercakap dan mendengar dalam masa yang sama.

Contoh Half Duplex adalah walkie-talkie di mana hanya salah seorang pengguna sahaja yang boleh bercakap dalam sesuatu masa.

Terdapat juga sistem yang berlawanan dengan Duplex iaitu Simplex di mana ia hanya membenarkan isyarat dihantar dalam satu hala sahaja. Contohnya, radio, televisyen, mikrofon dan sebagainya.
.