Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Thursday, June 01, 2017

Pernahkah anda dengar "Pemutar Gelisah"?

Seorang remaja mengeluarkan sejenis alat pemutar dan memainkan alat tersebut di hujung jarinya. Seorang pakcik di sebelahnya melihat kehairanan. “Apa benda tu?”
.
Pernahkah anda dengar "Pemutar Gelisah"?
Bunyinya agak pelik kerana itulah terjemahan yang diberikan oleh Google (https://translate.google.com/#en/ms/fidget%20spinner ) buat masa ini terhadap sejenis alat yang diperkenalkan sebagai “Fidget Spinner”. “Fidget Spinner” tiba-tiba menjadi alat permainan popular pada tahun 2017. Toucharchade.com telah membuat perbandingan popularity di antara perkataan “fidget spinner” dan “justin bieber”. Hasilnya, didapati “fidget spinner” telah mengatasi populariti artis tersebut.
Jika anda berkunjung ke kedai alat permainan, besar kemungkinan “Fidget Spinner” ada dijual di sana.

Siapakah pencipta “Fidget Spinner”?

Mengikut Time.com, “Fidget Spinner” dicipta oleh Catherine Hettinger dari Orlando pada tahun 1993 dan kemudiannya mempatenkannya pada tahun 1997. Tujuan asal alat ini dicipta adalah sebagai satu alat permainan yang boleh menenangkan kanak-kanak yang tidak dapat duduk diam. Kemudiannya, beliau mendapati golongan dewasa turut menggemarinya. Beliau berjaya menjual beberapa ribu unit di Florida pada ketika itu.

Tabiat untuk memusingkan sesuatu

Konsep permainan “Fidget Spinner” sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru. Jika diperhatikan gelagat pelajar suatu ketika dahulu, ada yang gemar memusingkan pen dan buku di jarinya (lihat video di bawah).

Tabiat dalam masyarakat tradisional yang hampir menyamai konsep ini adalah permainan gasing. Walaupun permainan ini sekadar untuk memutarkan gasing dan menunggunya berpusing hingga berhenti, ia menjadi suatu keseronokan apabila pemain dan penontonnya ternanti-nanti bilakah gasing itu akan tamat berpusing.

Adakah tabiat ini bahaya?

Tabiat bermain sesuatu di jari tidak bahaya sekiranya ia dilakukan tanpa mengganggu tumpuan atau kerja yang lain. Ia juga mungkin membantu melegakan rasa gelisah bagi sesetengah orang.
Pada pandangan saya, jika ia boleh mengurangkan ketagihan remaja bermain smartphone atau tablet, apa salahnya bermain “fidget spinner”.
.

No comments: