Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Friday, May 11, 2012

Bina Web Page, Web Form atau MVC melalui ASP.net


Bermula dengan ASP.NET & ASP.NET MVC
Get Started with ASP.NET & ASP.NET MVC

ASP.NET ialah satu kerangka web percuma untuk membina laman web yang hebat dan aplikasi Web menggunakan HTML, CSS dan JavaScript.

ASP.NET menyokong tiga pendekatan untuk membina laman web iaitu: i) Laman Web (web page),  ii) Borang Web (Web Form) dan iii) Borang MVC (MVC Form)

1) Pendekatan untuk Web Page

Melalui Persekitaran Pembangunan Web Matrix, ASP.net menyediakan cara mudah untuk membina laman web yang canggih menggunakan sintaks Razor.

2) Pendekatan untuk Web Form

Melalui Persekitaran Pembangunan Visual Web Developer, ASP.net menyediakan cara mudah untuk membina form yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan sistem dan memperolehi hasil pemprosesan data.

3) Pendekatan untuk MVC

Melalui Persekitaran Pembangunan Visual Developer dan kaedah MVC, ASP.net menyediakan cara mudah untuk membina form yang mengasingkan tiga aspek laman web iaitu Penggayaan (Style), Struktur Dokumen (Document Structure) dan Pemprosesan (Processing).


FREE ASP WEB HOSTING
Jika anda memerlukan pengujian ASP web hosting secara live, anda boleh menggunakan khidmat ASP web hosting secara percuma daripada somee.com. Ikuti tutorial berikut:

  1. Daftar akaun web hosting di somee.com
  2. Muatnaik projek ASP.net ke somee.com
  3. Aplikasi Xml Data Source di somee.com
  4. Aplikasi MDB Data Source di somee.com
  5. Aplikasi MDB Filter Data Source di somee.com
  6. Aplikasi Portal Ringkas di Somee.com



FREE ASP SERVER
Jika anda mahu menyediakan server untuk menguji projek ASP tetapi tidak mempunyai perisian Server untuk ASP, anda boleh memuatturun perisian UltiDev . UltiDev berfungsi seperti perisian Internet Information Server (IIS). Bezanya, ianya berskala rendah dan percuma(!). Malah jika anda membaca Matriks Perbandingan di antara UltiDev dengan perisian yang lain seperti IIS, IIS Express dan Visual Studio WebDev, UltiDev mendakwa ia menyediakan fungsi yang lebih banyak.




No comments: