Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, August 04, 2009

Maksud Sistem (System)

Kita lazim mendengar perkataan 'sistem' di dalam perbualan yang berkaitan dengan komputer. Namun seringkali mereka yang mengucapkan perkataan 'sistem' itu sendiri tidak tahu apa yang dimaksudkan oleh perkataan tersebut.

Sistem bermaksud satu himpunan komponen kerja yang saling berkaitan dan bekerjasama untuk mendapai matlamat himpunan mereka.

'System is a collection of components that work together to achieve their common objective'.

Saya gemar memberikan contoh kenderaan untuk memberi kefahaman lanjut pelajar tentang maksud sistem.

Kenderaan contohnya kereta merupakan gabungan komponen tertentu yang membantu membawa manusia bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Secara ringkasnya, ada komponen enjin, komponen tayar, komponen brek, komponen pecutan, komponen gear, komponen lampu, komponen pendingin dan bermacam-macam lagi.

Komponen ini saling bekerjasama, umpamanya apabila pemandu menekan pemacu (accelerator), minyak akan disalurkan ke enjin, enjin akan membakar lebih kuat dan tayar akan bergerak lebih laju. Kesepaduan ini dinamakan 'Goal Congruence'.

Adakalanya sesuatu komponen itu sifatnya melawan sifat komponen yang lain. Contoh yang ketara ialah antara komponen pecutan dan komponen brek. Lazimnya, kaki kita akan menekan salah satu pedal (pecut atau brek) dan bukan kedua-duanya sekali. Apa akan jadi kalau ditekan kedua-duanya sekali? Jadilah 'Goal Conflict'.

Seorang pemandu yang baik tentulah akan memastikan 'Goal Congruence' wujud keseluruhannya. Tanyalah Michael Schumacher bagaimana 'sistem' ini membantunya menjuarai Formula 1.


Gallery: fb.me/NotaMotivasi - Koleksi Motivasi, Kata Mutiara dan Kata Minda.

4 comments:

Unknown said...

apa business yang related dengan system?

Unknown said...

apa business yang related dengan makna system?

Unknown said...

business ap ?

amin007 said...

"Lazimnya, kaki kita akan menekan salah satu pedal (pecut atau brek) dan bukan kedua-duanya sekali. Apa akan jadi kalau ditekan kedua-duanya sekali?"

jika kita tekan pedel pecut dan brek serentak, itu dipanggil teknik drift king.

seperti dalam filem The Fast and the Furious: Tokyo Drift