Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Thursday, May 26, 2016

Maksud SMAC (social, mobile, analytics and cloud)



Apa Itu Maksud Erti Istilah SMAC

SMAC adalah singkatan kepada perkataan Social, Mobile, Analytics dan Cloud. Istilah ini merupakan teknologi yang memandu inovasi perniagaan masa kini.

SMAC mencipta satu ekosistem yang membolehkan perniagaan mempertingkatkan operasi dan mendekati pelanggan dengan kos yang rendah tetapi capaian yang tinggi. Kewujudan mendadak data berstruktur atau tidak berstruktur yang dicipta oleh Peranti Mudah Alih, Alat Pengesan, Media Sosial, Program Kad Setia dan Plelayaran Web telah mencipta model perniagaan baru berasaskan data janaan-pengguna. Teknologi SMAC ini bergabung menghasilkan kelebihan dayasaing kepada perniagaan.

Media Sosial menyediakan pelbagai cara baru kepada perniagaan untuk mendekati pelanggan manakala Teknologi Mudah Alih telah mengubah cara manusia berkomunikasi, berjualbeli dan bekerja. Analytics membolehkan perniagaan memahami cara bagaimana dan bila pelanggan menggunakan barang atau perkhidmatan dan Cloud Computing menyediakan cara baru mencapai teknologi dan data yang diperlukan perniagaan untuk bertindakbalas terhadap perubahan pasaran dan menyelesaikan masalah perniagaan. Di samping setiap teknologi ini memberi impak terhadap perniagaan dengan cara tersendiri, gabungan kesemuanya pula didapati terbukti menjadi kuasa pengubah yang telah mencipta model perniagaan baru kepada penyedia perkhidmatan atas talian.

Kesepaduan teknologi memerlukan polisi dan garispanduan yang jelas serta alat pengurusan  yang boleh menjalankan automasi proses perniagaan. Syarikat media seperti Netflix selalunya disebut sebagai perniagaan yang telah berjaya mengambil manfaat SMAC. Sebagai contohnya, apabila pengguna Netflix memainkan siaran TV dari Netflix Cloud ke ipad, mereka diberi pilihan masuk menggunakan login Facebook. Setelah menonton siaran, pengguna diberikan pelbagai cara memberikan maklumbalas sosial. Mereka boleh memberi rating, menulis review atau berkongsi apaa yang ditontonnya bersama kenalan di Facebook dan Twitter. Maklumat pelanggan di simpan di Cloud dan Netflix boleh membuat analisa ke peringkat terpeinci agar enjin pencadangnya boleh menyediakan cadangan peribadi kepada ahli keluarga yang berkongsi akaun yang sama. Ini adalah konsep yang dikenali sebagai 1:1 marketing.

Sumber: http://searchcio.techtarget.com/definition/SMAC-social-mobile-analytics-and-cloud


No comments: