Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Thursday, December 08, 2016

Maksud Linux Boot Process (bootstrapping)


Bootstrapping bermaksud menghidupkan mesin komputer. Pada zaman dahulu, ia melibatkan proses mekanikal iaitu memasukkan kertas tape yang mengandungi arahan komputer. Sebaliknya, pada masa kini, kaedah bootstrapping banyak melibatkan proses elektronik.

Apabila sistem komputer dihidupkan buat pertama kali atau sesudah reset, ia akan mencari kod permulaan arahan di tempat tertentu yang telah diketahui. Contohnya, memori Basic Input/Output System (BIOS) iaitu memori yang tersimpan di dalam Flash Memory di atas Motherboard. Dari sini proses boot terbahagi kepada dua peringkat iaitu First-stage Boot Loader dan Second-stage Boot Loader. BIOS akan memindahkan First-stage Boot Loader ke RAM dan menjalankannya. First-stage Boot Loader pula kemudiannya akan memanggil Second-stage Boot Loader. Saiznya kurang daripada 512 bytes.

Apabila Second-stage Boot Loader, ia akan memaparkan splash screen dan Linux bersama Initial RAM Disk, initrd (sejenis sistem fail sementara) akan dipindah masuk ke dalam memori. Setelah kedua-duanya selesai dipindahmasuk, Second-stage Boot Loader akan menyerahkan kawalan kepada Kernel Image. Second-stage Boot Loader juga akan mengenalpasti hardware devices, memasang root device, dan memindahmasuk kernel modules. Apabila proses ini selesai, program pertama user-space (init) akan dijalankan dan high-level system akan di mulakan.

Disesuaikan dari: http://www.ibm.com/developerworks/library/l-linuxboot/






No comments: