Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Friday, July 07, 2017

Kenapa Yahoo Jatuh?


.
Apabila saya masuk bekerja untuk Yahoo setelah mereka membeli syarikat saya pada tahun 1998, saya rasa seperti berada di tengah dunia. Saya akan jadi tokoh besar. Saya sepatutnya menjadi seperti apa yang Google telah lalui.

Apa silapnya yang sebenar? Masalah Yahoo telah bermula semenjak awal penubuhan syarikat itu lagi. Ia telah kelihatan ketika saya menyertainya pada tahun 1998. Yahoo mempunyai dua masalah yang tidak dihadapi oleh Google; duit mudah (easy money) dan ketidaktentuan (ambivalence) sebagai sebuah syarikat teknologi.

Kali pertama saya bertemu Jerry Yang, kedua-dua kami mempunyai persepsi yang berbeza. Beliau menyangka ia pertemuan untuk menilai sebelum membeli kami. Manakala kami pula menyangka ianya pertemuan untuk menunjukkan teknologi terbaru kami yang dipanggil Revenue Loop.

Revenue Loop ini hampir sama konsepnya dengan algoritma yang digunakan oleh Google.

Jerry seakan tidak peduli pada Revenue Loop. Saya keliru. Adakah saya tidak pandai menerangkannya atau sememangnya Jerry seorang yang tiada perasaan.

Rupanya setelah saya menyertai Yahoo buat beberapa ketika barulah saya tahu bahawa sebab sebenar Yahoo tidak ambil kisah tentang Revenue Loop adalah kerana pelanggan mereka telah membayar caj yang sudah tinggi (overpaying). Jika teknologi Revenue Loop ini digunakan ia akan memberi kesan negatif kepada jualan iklan.

Salah satu lagi hal yang pelik tentang Yahoo adalah mereka menggelarkan diri mereka sebagai "Media Company". Jika dilihat dari segi tempat kerja, pejabat mereka dipenuhi dengan programmers, product managers dan support people. Tetapi mengapa mereka menggelar diri mereka "Media Company".

Sebab yang pertama, mereka membuat duit dengan menjual iklan.

Sebab yang kedua, mereka cuba mengelak dari bertembung dengan Microsoft. Pada ketika itu Microsoft adalah gergasi teknologi. Microsoft telah memusnahkan Netscape yang cuba menyainginya melalui perlumbaan aplikasi Web Browser. Yahoo tidak mahu dilihat sebagai syarikat teknologi yang akhirnya akan diperangi oleh Microsoft.

Akibat dari anggapan sebagai "Media Company", programmers hanya bekerja untuk menterjemah rekabentuk dan idea dari designers dan product managers. Budaya Hackers atau berfikir "what should we do" digalakkan di Microsoft, Google dan Facebook manakala di Yahoo ia tidak pernah berlaku.

Apabila kualiti programmers menurun, anda memasuki "death spiral" di mana tiada lagi jalan keluar darinya.
.
Diterjemah dan disesuaikan dari tulisan asal http://www.paulgraham.com/yahoo.html

No comments: