Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, August 11, 2015

Maksud Big Data


Apa Itu Big Data | Erti Big Data | Definisi Big Data | Pengenalan Big Data
-
Maksud Big Data

1) Big Data adalah satu istilah yang merujuk kepada data gergasi samada berstruktur atau tidak berstruktur. Saiznya terlalu besar sehingga sukar untuk diproses menggunakan pangkalan data atau perisian tradisional.

2) Sungguhpun demikian, Big Data sangat berguna kepada organisasi melakukan kajian kerana ia dapat meningkatkan operasi dan kecekapan kerja di samping membantu membuat keputusan yang lebih bijaksana.

3) Istilah Big Data juga adakalanya diertikan oleh para pembekal sebagai satu teknologi iaitu gabungan alat (tools) dan proses yang diperlukan oleh organisasi untuk menguruskan data gergasi dan keperluan storannya.

4) Berkemungkinan juga kemunculan istilah Big Data berkait dengan kegiatan syarikat Enjin Carian yang berhadapan dengan cabaran melakukan Query terhadap pelbagai data yang ada di dalam World Wide Web, atau Web.

5) Contoh Big Data adalah seperti data bersaiz petabyte (1,024 terabytes) atau exabytes (1,024 petabytes) yang mengandungi maklumat berjuta manusia yang berpunca dari pelbagai sumber seperti Laman Web, Buku Kontak, Media Sosial dan lain-lain. Selalunya data seperti ini tidak tersusun dengan kemas, tidak lengkap atau sebahagiannya tidak dapat diakses.

6) Apabila mempunyai data gergasi seperti ini, organisasi akan berhadapan dengan masalah seperti mencipta, mengubahsuai atau menyimpan rekod tentangnya. Masalah utama di sini ialah keterbatasan analisa perniagaan (business analytics) sedia ada tidak direka untuk mencari dan mengkaji data yang sangat besar.

7) Walaupun cabaran Big Data ini sangat tinggi, organisasi tidak boleh mengelak dari menguruskannya dengan baik kerana is sangat berguna bagi membantu menaikkan jualan, menarik lebih ramai pelanggan ataupun meningkatkan mutu operasi.

Disesuaikan dari: http://www.webopedia.com/TERM/B/big_data.html

-

4 comments:

malaysiaexcelr01 said...




Good to become visiting your weblog again, it has been months for me. Nicely this article that i've been waited for so long. I will need this post to total my assignment in the college, and it has exact same topic together with your write-up. Thanks, good share.

BIG DATA COURSE IN MAlAYSIA

dataanalyticscourse said...

It is perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article. I want to read more things about it!
big data training
supply chain analytics beginner's guide
data analytics course
360DigiTMG

dataanalyticscourse said...

Your work is generally excellent and I value you and jumping for some more educational posts
machine learning course

Ramesh Sampangi said...

Thanks for sharing this blog with us. I was really impressed. Good content. Keep sharing more.
https://aipatasala.com/data-science-course-training-in-hyderabad
https://aipatasala.com/artificial-intelligence-course-in-hyderabad