Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Friday, May 05, 2017

Tips Komunikasi Penulisan Berkesan


.

Tips Komunikasi Penulisan Berkesan
Effective Writing Communication Tips

PENYAMPAIAN YANG BERKESAN

Untuk menyampaikan maklumat dengan berkesan, anda harus menentukan dua perkara berikut iaitu butir maklumat yang jelas dan kaedah yang sesuai dengan penerimaan kumpulan sasaran anda.

FOKUS PADA TUJUAN KOMUNIKASI

Menyampaikan butir maklumat yang jelas adalah sangat kritikal dalam komunikasi. Kerapkali berlaku pihak penerima tidak memahami dengan jelas butir maklumat sebenar. Akibatnya, komunikasi terbantut dan mungkin hubungan anda dan pihak penerima terjejas akibat salah faham ini. Jika anda berniaga, pelanggan mungkin beralih kepada peniaga lain. Jika anda pemimpin, pengikut mungkin mencari pemimpin atau organisasi yang lain. Berusahalah sebaik mungkin untuk mengelakkan salah faham atau mengganggu emosi pihak penerima. Ingat sepanjang masa bahawa tujuan anda adalah mengajak mereka menerima mesej anda. Kekalkan fokus anda pada tujuan ini.

FIKIR DUA KALI

Senaraikan semua perkara yang anda mahu sampaikan. Mungkin ada 10 perkara yang anda terfikir mahu sampaikan kepada mereka. Kemudian perhatikan setiap perkara ini dan tanya kepada diri sendiri, adakah mereka perlu tahu perkara ini sebelum membuat tindakan atau keputusan? Jika perkara ini tidak diperlukan atau melebihi keperluan, keluarkan ia dari senarai tadi. Akhirnya senarai anda mungkin mengandungi separuh sahaja dari jumlah asalnya. Ia sepatutnya menjadi satu senarai yang padu kerana anda sudah berfikir dua kali (think twice) sebelum menyampaikannya.

KENALPASTI BENTUK RESPON YANG ANDA KEHENDAKI

Apakah tujuan anda berkomunikasi? Adakah untuk menyampaikan maklumat, memberikan arahan, melontarkan pandangan, meminta persetujuan, mengajak bertindak atau menularkan perkhabaran? Sebaiknya, nyatakan hal ini terlebih dahulu supaya penerima dapat menyediakan minda dan emosinya untuk menerima mesej anda. Jika mereka belum bersedia, tangguh dahulu komunikasi ini ke masa lain yang sesuai. Jika anda mahu menerbitkan artikel, pastikan tahap minda dan emosi penerima anda sesuai dengan kandungan anda.

TONA PENULISAN

Tona penulisan bermaksud pemilihan kata-kata yang menggambarkan sikap penulis terhadap perkara yang mahu disampaikan. Perhatikan tajuk berikut:
1) Percutian yang meriangkan (Tona gembira)
2) Melancong sambil melencong (Tona sarkastik)
3) Kembara anak gelandangan (Tona pessimis)
4) Terjah sarang iblis (Tona agresif)
Keempat-empat tajuk di atas memberikan impak emosi yang berbeza kepada penerima. Ia boleh membawa kebaikan atau keburukan dalam komunikasi anda. Mungkin tajuk ini sesuai menyampaikan mesej atau menjadi gimik kepada penyampaian mesej anda. Mungkin ia tidak disukai oleh penerima dan akibatnya mereka menolak untuk membaca mesej anda yang seterusnya. Fokus kepada tujuan anda. Ubah tona jika perlu supaya tujuan anda tercapai.

PEMILIHAN PERKATAAN YANG SESUAI

Pemilihan perkataan yang sesuai boleh membantu anda mencapai objektif komunikasi tanpa perlu bercakap atau menulis panjang. Pilih perkataan yang biasa digunakan oleh kumpulan penerima. Pilih istilah, perkataan pinjaman, laras bahasa dan peribahasa yang boleh difahami oleh mereka. Penggunaan elemen bahasa yang pelik mungkin boleh menjadi gimik tetapi jika ia disalaherti oleh mereka, komunikasi akan terbantut.

KOMBINASI TAJUK, GAMBAR DAN PETIKAN

Deria penerimaan manusia berbeza. Ada yang suka membaca teks sambil menyebutnya. Ada yang mudah terpesona melihat elemen visual. Ada pula yang membaca apabila tersentuh emosinya. Bagaimanakah kita menarik kumpulan yang berbeza ini untuk menerima mesej perbualan atau penulisan kita?
Gabungkan tajuk, gambar dan petikan sebagai permulaan kepada penyampaian komunikasi anda.
Lihat contoh berikut.
TAJUK: Tips Bebas Dari Hutang
GAMBAR: Orang melompat gembira
PETIKAN: “Hutang itu macam hantu! Ayuh lari bebas darinya.”
.

DOWNLOAD

https://www.slideshare.net/notarazi/tips-komunikasi-penulisan-berkesan

No comments: