Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Friday, April 28, 2017

9 Nasihat Untuk Java Developer


.
9 NASIHAT UNTUK JAVA DEVELOPER

1) Java Dikatakan "Bad Code". Ia tidak benar. Dengan Java 8, anda boleh menulis "Beautiful Code". Framework dan Language membantu Developer menulis code yang mudah diselenggara dan teguh. Tiada apa yang mahu dimalukan dengan Java kerana ia digunakan oleh syarikat2 dalam senarai Fortune500. Banyak kegunaannnya yang boleh diteroka.

2) Teruskan Belajar. Selagi Java terus digunakan, Java Developer akan selesa. Mereka mungkin akan terasa seperti bekerja di dalam kilang kerana Java mengembang perlahan-lahan. Jangan terperangkap dengan zon selesa. Keluar dari zon ini dan teroka.

3) Terus Berkembang. Pastikan kod-kod anda dikemaskini untuk mengelakkan keluputan. Kongsi tips, teknik dan penemuan dengan komuniti untuk kekal di hadapan.

4) Ikuti Perkembangan Terkini. Ikuti pengumuman di Java One. Tonton video. Guna StackOverflow untuk selesaikan masalah. Ambil manfaat dari perkongsian di dalam komuniti.

6) Jadikan Java Sebagai Kerjaya. Ia mudah dipelajari tetapi mencabar untuk dikuasai. Ambillah masa untuk mempelajarinya dengan betul. Ia ada kelebihan di lapangan tertentu. Cari tempat rujukan dan bimbingan di dalam komuniti.

7) Belajar Kaedah Java Secure Programming. Belajar konsep pertahanan kod dalam Java. Kenalpasti kelemahan sedia ada terutamanya isu SQL Injection. Jangan andaikan Third Party Code sebagai percuma secara mutlak. Kemaskini Code Libraries.

8) Ikut Best Practices. Belajar dari sesiapa sahaja yang mahu membimbing anda.

9) Cari Projek Menarik Dan Kaji. Cari projek, dekonstruk projek dan belajar bagaimana ia dibangunkan. Ia memberikan anda peluang pembelajaran yang lebih bermanfaat dan tidak sekadar kod skrip yang mudah. Bersikaplah dengan lebih terbuka, sentiasa berhubung dan bekerjasama.

Rumusan ini diperolehi hasil soalan tinjauan "What recommendations do you have for developers with regards to Java and the Java ecosystem?" yang ditujukan kepada:

Kehinde Ogunde, Developer, Andela
Eric Shapiro, co-founder and Chief Executive Officer, ArcTouch
Prem Chandrasekaran, V.P. of Software Engineering, Barclaycard
Rajiv Kadayam, Senior Director of Technology Strategy, eGlobalTech
Anders Wallgren, CTO, Electric Cloud
Ray Augé, Senior Software Architect, Liferay
Wayne Citrin, CTO, JNBridge
Kunal Anand, CTO, Prevoty
Tim Jarrett, Director of Product Management, Veracode


Diterjemah dari:
https://dzone.com/articles/developers-and-java?edition=292940

.

No comments: