Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Saturday, June 03, 2017

Bagaimana mengkaji minat pembaca

Sehebat mana kita menulis, pembaca belum tentu mahu membaca jika ia bukan topik yang diminatinya. Bagaimana mengkaji minat mereka?

Bagaimana mengkaji minat pembaca

Ada dua jenis kategori pembaca. 

Kategori pertama ialah mereka yang hanya meninjau bahan bacaan sebelum menetapkan apa yang mahu dibacanya. Jika anda biasa berkunjung ke kios yang menjual akhbar, anda tentu biasa melihat pengunjung yang datang membelek-belek tajuk akhbar atau majalah. Sebahagian daripada mereka akhirnya akan membeli akhbar atau majalah tadi manakala sebahagian yang lain berlalu pergi. 

Adakah peniaga akan kerugian jika pengunjung datang membelek dan kemudiannya berlalu pergi? Dalam jangka masa yang panjang, peniaga tidak mungkin rugi kerana ia adalah sebahagian dari aktiviti promosi. Berbagai keywords (kata kunci) telah diserap oleh pengunjung dalam fikirannya dan keywords bersama kios itu akan muncul semula dalam mindanya apabila diperlukan nanti.

Kategori kedua ialah mereka yang sudah ada perkara yang mahu dicarinya. Mereka akan datang berkunjung ke kedai buku dan terus bertanya kepada penjaga kedai tentang tajuk atau topik yang dikehendakinya. Penjaga kedai yang berpengalaman selalunya sudah tahu di mana letaknya bahan yang dicari. Malah mereka mungkin sudah menyimpan koleksi tambahan bagi tajuk atau topik popular yang diminati pelanggan.

Dunia Internet tidak jauh bezanya dengan kedai buku. Kita juga boleh melihat ragam kedua-dua kategori pembaca di sini.



Ada sebahagian pengguna Internet yang mempunyai tabiat meninjau berita atau tajuk terkini setiap masa.  Mereka mungkin akan bermula dengan laman Facebook, portal berita atau hiburan dan sebagainya. Mereka akan meninjau tajuk, gambar, tags dan lain-lain untuk mendapatkan gambaran tentang perkara terkini yang mahu diketahuinya. Ketika inilah, pengamal media sosial akan mengambil peluang mempromosikan bahan masing-masing sehabis baik melalui pemilihan tajuk, gambar dan lain-lain yang boleh mendorong pengguna Internet untuk membacanya.

Ada sebahagian pengguna Internet pula sudahpun mempunyai persoalan yang mahu dicari jawapannya. Mereka terus mengunjungi laman carian seperti Google dan menaip keywords cariannya.

Contohnya seperti dalam gambar di atas.
...belajar buat scaloop
...baju kurung riau pahang tradisional
...buku cara jahit langsir
...cara buat langsir
...cara buat langsir swag
...cara mengukur scallop
...jubah lelaki yang saiz bahu 15 setengah
...macam mana melipat lopor langsir
...scallop untuk pintu

Contoh ini merupakan keywords carian yang dicari oleh pengguna yang membawa mereka melawat salah satu blog saya. Maklumat ini sangat berguna kerana ia memberitahu saya kandungan tulisan saya yang mana satukah yang sebenarnya dicari dan dibaca oleh pengguna Internet. Sebagai seorang penulis, matlamat saya ialah menulis untuk dibaca. Maka, berdasarkan maklumat ini, saya akan mendapat gambaran bagaimana menghasilkan bahan baru yang akan menarik minat mereka.

Setiap Content Management System (CMS) seperti Wordpress, Drupal, Blogger dan sebagainya mempunyai modul laporan sebegini. Selalunyai dipanggil sebagai Statistics atau Stats. Cuba periksa CMS anda dan kaji apa sebenarnya yang dibaca oleh pengguna Internet selama ini.


Contoh Blogger Stats




Contoh Wordpress Stats



No comments: