Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, December 22, 2015

Maksud Laptop dan Notebook Computer



Maksud Laptop Computer
Maksud Notebook Computer
Maksud Komputer Laptop
Maksud Komputer Notebook

1) Laptop Computer, dari segi bahasa, bermaksud komputer riba. Ia disebut demikian kerana rekabentuk komputer ini dihasilkan supaya mudah diletakkan di atas riba semasa menggunakannya.

2) Notebook Computer, dari segi bahasa, bermaksud komputer buku nota. Ia disebut demikian kerana rekabentuk komputer ini dihasilkan supaya kelihatan seperti buku nota yang boleh dilipat dan dibuka.

3) Pada hari ini istilah Laptop dan Notebook digunakan untuk jenis komputer yang bersifat mudahalih (portable) yang kebanyakannya boleh dilipat. Ada juga yang boleh ditanggalkan dan bersifat seperti Tablet iaitu skrinnya boleh menerima input sentuhan. Ada pula yang lebih kecil dan murah yang dipanggil Netbook yang terhad untuk kegunaan pelayaran Internet dan aktiviti pemprosesan ringkas sahaja.

Saya lebih suka menggunakan istilah Laptop. Istilah Notebook kadangkala boleh mengelirukan pendengar kerana mereka mungkin menyangka saya bercakap tentang "Buku Nota" atau aplikasi "Note Book" atau perkara lain yang bernama "Note Book". Sedangkan apabila saya menyebut "Laptop", selalunya pendengar akan terus faham bahawa saya sedang bercakap tentang "Komputer Laptop".

4) Apapun jenis komputer mudahalih ini, kesemuanya mempunyai ciri-ciri yang serupa iaitu:
4.1) Skrin untuk OUTPUT.
4.2) Papan Kekunci (keyboard) untuk INPUT.
4.3) TrackPad untuk INPUT (kita gerakkan jari pada pad dan ikon penunjuk akan bergerak di skrin)
4.4) Motherboard untuk PROCESS (motherboard berada di dalam badan utama laptop)

5) Terdapat berbagai jenama Laptop di pasaran. Kebaikannya, kita ada banyak pilihan untuk menepati kehendak dan citarasa kita. Kelemahannya, kita mungkin buntu memilih yang mana satu yang sebenarnya sesuai dengan keperluan kita.

6) Beli Laptop "ikut keperluan" bukan "ikut kehendak". Apakah "keperluan" untuk menggunakan Laptop? Biasanya Laptop digunakan untuk membuat kerja...
6.1) ...kepejabatan seperti menaip surat dan lembaran kerja.
6.2) ...pengaturcaraan.
6.3) ...rekabentuk kreatif.
6.4) ...bisnes atas-talian (online business)
6.5) ...hiburan (mungkin kurang tepat juga jika hendak disebut kerja hiburan)

Bagi kebanyakan kerja di atas, Laptop biasa yang berharga di antara RM1000 ke RM2000 sudah memadai untuk memenuhi keperluan pengguna. Akan tetapi jika keperluan pengaturcaraan atau rekabentuk kreatif itu memerlukan keupayaan tinggi, maka pembeli perlu bersedia membelajakan RM2000 ke atas. Umpamanya Laptop bernama MacBook Pro berharga RM4000 ke atas. Ia kelihatan mahal tetapi ia mempunyai keupayaan tinggi melaksanakan kerja pengaturcaraan dan rekabentuk yang rumit.

7) Maklumat teknikal terperinci tentang Laptop disebut sebagai Spesifikasi (Specification). Kita akan bincangkannya pada masa akan datang.

No comments: