Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, December 22, 2015

Maksud Windows Operating System (Win OS)



Maksud Operating System
Maksud Windows Operating System
Maksud Sistem Operasi Komputer

1) Selalunya apabila kita mengunjungi kedai komputer, penjual komputer akan mempromosikan jenama komputer seperti ACER, ASUS, LENOVO dan sebagainya. Perkara selanjutnya yang mungkin turut disebut adalah...
"komputer ini menjalankan sistem operasi Windows" seperti "Windows 7", "Windows 8", atau "Windows 10".
2) Apakah maksud "Windows" sebenarnya? Seperti yang disebut dalam dialog di atas, Windows adalah sejenis perisian (software) yang mengawal sesebuah sistem komputer. Ia dikategorikan sebagai perisian sistem operasi (operating system software) kerana fungsinya mengawal mesin komputer.

3) Tanpa perisian sistem operasi seperti "Windows" maka sistem komputer tidak dapat berfungsi. Bayangkan jika anda membeli Laptop tanpa "Windows" dan menghidupkannya. Laptop ini tidak akan memaparkan apa-apa di skrin kerana ia menunggu arahan selanjutnya.

4) Sebab itulah, jika anda mendapati Laptop yang secara tiba-tiba tidak memaparkan apa-apa di skrin berkemungkinan menghadapi dua masalah:
4.1) Masalah perkakasan komputer (computer hardware), iaitu kerosakan pada skrin, hard disk atau motherboard.
4.2) Masalah perisian sistem operasi (operating system software), iaitu contohnya kerosakan pada perisian Windows. Kadangkala anda mungkin pernah mendengar juruteknik komputer menyebut "Windows system corrupted" maksudnya sistem Windows telah rosak.

5) Mengapakah namanya "Windows"? Bukan "Door"? Bukan "Gate"? dan sebagainya. Jawapannya, pada asalnya istilah "Windows" bermaksud konsep paparan aplikasi di atas skrin komputer dalam bentuk kotak segiempat. Melalui kotak inilah kita berinteraksi dengan aplikasi tersebut.

6) Katakan pengguna mahu menjalankan aplikasi Notepad. Aplikasi Notepad akan dipaparkan dalam bentuk kotak segiempat. Pengguna hanya boleh menaip teks di dalam kawasan kotak ini.  Pengguna boleh membesarkan saiz (maximize) sempadan (border) kotak sehingga memenuhi ruang skrin atau mengecilkan saiz (minimize) sempadan (border) sehingga aplikasi ini tidak kelihatan langsun di atas skrin. Inilah contoh mudah bagi menjelaskan maksud konsep tetingkap (windows).


7) Konsep umum tetingkap (windows) kemudiannya digunapakai oleh syarikat Microsoft yang kemudiannya mendaftarkan nama Windows sebagai tanda niaga produknya (product trade mark). Semenjak tahun 1985 hingga sekarang, produk Windows telahpun melalui siri evolusi seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas.
windows=konsep tetingkap
Windows=nama produk keluaran Microsoft
8) Apakah ada produk alternatif kepada Windows? Windows secara umumnya dijual untuk kegunaan Komputer Peribadi (Personal Computer, PC). Jika anda tidak mahu menggunakan Windows, anda boleh memilih perisian Linux. Linux juga adalah perisian yang berperanan seperti Windows. Di samping itu, ada sejenis komputer peribadi yang dikeluarkan oleh syarikat Apple yang mempunyai sistem operasinya sendiri yang dipanggil Macintosh OS atau Mac OS. Jadi ringkasnya, ada tiga perisian operasi yang digunakan oleh sebahagian besar komputer peribadi iaitu Windows, Linux dan Mac OS.




9) Perlukah saya mencuba ketiga-tiga perisian ini? Jawapanya tidak perlu. Setiap komputer atau laptop yang sudah terpasang sistem perisian seperti Windows mempunyai jaminan warranty yang akan terbatal jika anda mengubahsuai sistemnya seperti menukarkan Windows kepada Linux. Oleh itu, gunakanlah komputer anda mengikut sistem yang sudah tersedia supaya jaminan warranty ini melindungi anda dari sebarang masalah di kemudian hari.

No comments: