Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Saturday, January 09, 2016

GIMP Photo


.
GIMP Photo

1) Apakah maksud GIMP Photo?

GIMP Photo adalah aplikasi penyunting grafik dan foto yang kelihatan seperti aplikasi komersil PhotoShop tetapi dibina berdasarkan kod sumber terbuka yang berasal dari perisian GIMP.
Ringkasnya, GIMP Photo adalah aplikasi yang berasal dari aplikasi GIMP tetapi telah disesuaikan supaya ia setanding dengan aplikasi komersil Photoshop. Penyesuaian ini melibatkan Menu, Plug In dan Sumber lain yang berkaitan.

2) Kos Lesen menggunakan GIMP Photo.

Olehkerana ia berasal dari sumber terbuka, GIMP Photo tidak memerlukan kos lesen. Pengguna boleh memuatturun aplikasi ini dan menggunakannya tanpa perlu membayar apa-apa.

3) MuatTurun

GIMP Photo terdapat dalam bentuk Windows, Linux dan Mac. Anda boleh muatturun dari http://www.gimphoto.com/p/downloads.html 

4) Edisi windows

Edisi yang digunakan dalam tutorial ini berdasarkan aplikasi yang dimuatturun dari http://sourceforge.net/projects/gimphoto/files/Gimphoto_24.1/gimphoto-24.1.zip 
Edisi ini tersedia dalam bentuk format zip.
Anda perlu unzip sebelum boleh menggunakannya.
Saiznya lebih kurang 21.4 MB.
Edisi ini sejenis aplikasi bersifat portable. Jika dikemudian hari anda tidak mahu menggunakannya lagi, anda boleh padamkan sahaja folder aplikasi ini.
Double-click program gimphoto.exe untuk menjalankannya.
Tunggu hingga proses loading selesai.

5) Antaramuka Pengguna (User-Interface)

Tetingkap GIMP Photo terdiri daripada Tool Panel (sebelah kiri) dan Options Panel (sebelah kanan)
Tool Panel digunakan untuk membuat suntingan grafik manakala Option Panel digunakan untuk menentukan Settings yang lain terhadap objek atau dokumen grafik.
Untuk membiasakan anda menggunakan Tool Panel, kita akan membuat latihan menyunting warna foto dalam latihan berikutnya.
.

No comments: