Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Wednesday, August 02, 2017

Maksud Logical Topology dan Physical Topology


(Tajuk berkaitan: Apa itu, Makna, Maksud, Erti, Topology, Topologi)

Dalam dunia perkomputeran, topology (Melayu:topologi) bermaksud kaedah hubungan element (Melayu: unsur) dalam sesuatu rangkaian komputer. Huraian ini terbahagi kepada dua jenis iaitu Logical Topology dan Physical Topology.

Logical Topology menghuraikan bagaimana data harus dipindahkan dari satu elemen kepada elemen yang lain. Terdapat dua contoh Logical Topology:

1. Bus Topology - Mengikut kaedah ini, sesuatu komputer akan menghantar isyarat data kepada semua komputer dalam rangkaian. Setiap komputer yang menerimanya akan memeriksa isyarat tersebut samada isyarat itu ditujukan kepadanya atau tidak.

2. Ring Topology - Mengikut kaedah ini, hanya satu komputer boleh menghantar isyarat data dalam sesuatu masa. Komputer tersebut akan memperolehi token kebenaran dari rangkaian, menghantar isyarat data dan kemudiannya memulangkan token tersebut kepada rangkaian.

Physical Topology menghuraikan bagaimana setiap komputer harus disambungkan secara fizikal. Contohnya dalam Star Topology, setiap komputer disambungkan dengan kabel Ethernet kepada satu alat yang dinamakan hub. Alat ini akan mengendalikan pergerakan isyarat data di antara komputer tadi.

Rujukan:

https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/46301/logical-vs-physical-topology

http://www.webopedia.com/TERM/L/logical_topology.html

https://www.techopedia.com/definition/25890/logical-topology

https://www.computerhope.com/jargon/t/topology.htm

No comments: