Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Saturday, August 19, 2017

MariaFirdaus.com atau MariaFirdz.com? Apa sebenarnya yang berlaku?

Kes ini hampir sama dengan kes yang berlaku kepada sahabat saya Hasrizal Jamil yang mengendalikan blog www.saifulislam.com pada satu ketika dahulu.


Hari ini saya terjumpa satu blog yang memakai nama MariaFirdz. Saya menyangka sahabat saya Maria dan Firdaus sudah menukar nama baru mereka dari laman asal http://www.mariafirdaus.com.my/ kepada  http://www.mariafirdz.com/ . Tapi rupa-rupanya laman asal masih ada dan masih memaparkan dengan tepat segala maklumat mereka.

Sebaliknya laman MariaFirdz pula merahsiakan diri mereka sekadar memberitahu maklumat seperti berikut:




Serupa tapi tak sama rupa-rupanya. Barangkali berlaku secara kebetulan.

Kes ini hampir sama dengan kes yang pernah berlaku kepada sahabat saya Hasrizal Jamil yang mengendalikan blog www.saifulislam.com. Kebetulan selepas itu muncul pula satu laman web lain yang bernama www.saifulsham.com. Hari ini www.saifulsham.com sudah tidak wujud lagi tetapi anda boleh melihat screenshot laman mereka di Internet Archive (klik).






Tidak ada masalah dengan nama yang hampir serupa jika ia berlaku secara kebetulan. Yang menjadi masalah jika salah satu daripadanya mengambil kesempatan di atas populariti nama tersebut. Dalam bidang pengajian e-commerce, terdapat beberapa kes popular seperti www.juliaroberts.com, www.airfrance.com dan www.arifrance.com serta www.disney.com dan www.dinsey.com. Kes seperti ini digelar Cyber Squatters.

2 comments:

Maria Firdz said...

Salam... baru terbaca pasal ni... untuk makluman tuan, saya penulis dan penulis untuk blog www.mariafirdz.com. Saya mula berblog 2010 tapi menggunakan domain www.mariafirdz.com sejak 2014.

Saya tak tahu menahu pasal blog mariafirdaus.com... bahkan saya terkejut sebab ada blog yang hampir sama nama.. tapi content blog tak sama... setahun saya blog mariafirdaus.com lebih kepada perkongsian keluarga dan bisnes terutama bisnes shaklee.. sedangkan blog saya lebih kepada perkongsian ilmu dan info.

Identiti tiada rahsia cuma saya tak letak gambar saya atas permintaan suami tak benarkan saya publishkan gambar peribadi di mana-mana laman sosial...

Jadi, jangan kata saya tiru pula.. sedangkan saya tak tau pun pasal blog tersebut... terima kasih

sadhanajabbari said...

The Star at The Star - The Home of Entertainment
Discover a world at play and a world at play at The Star, including exclusive 광명 출장안마 restaurants, theatres, 사천 출장마사지 theatre, nightclub 보령 출장샵 and 통영 출장마사지 more. Rating: 4.4 · 여주 출장샵 ‎10 reviews