Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, August 04, 2009

Maksud Internet



Istilah Internet adalah merujuk kepada Rangkaian Komputer Global (Global connection of computer networks).

Projek Internet sebenarnya bermula seawal tahun 1960an melalui ARPAnet (Advanced Research Project Agency atau Agensi Projek Penyelidikan Termaju), sebuah projek yang mendapat biaya kerajaan US untuk mewujudkan rangkaian komputer di antara empat universiti perintis; Universiti California, Universiti Utah, Universiti California Santa Barbara dan Institut Kajian Stanford (sekarang Universiti Stanford).


Pada tahun 1985, ARPAnet dihubungkan kepada NSFnet (Rangkaian komputer untuk kegunaan kajian sains). Hubungan ini digelar sebagai Internet dan dikatakan sebagai cantuman perkataan Inter dan Network. Rangkaian tersebut terus berkembang dan akronimnya kekal sebagai Internet.

Internet beroperasi menggunakan dua protokol (tatacara komunikasi) utama iaitu TCP dan IP.

TCP maksudnya Transfer Control Protocol. Dalam bahasa mudah, ia menggariskan tatacara bagaimana data dipindahkan dari satu komputer ke komputer yang lain.

IP bermaksud Internet Protocol. Dalam bahasa mudah, ia menggariskan tatacara bagaimana sesuatu komputer itu menyertai jaringan komputer dan dapat dikenali oleh komputer lain yang berada dalam jaringan tersebut.

Secara mudahnya TCP dan IP ibarat Posmen,Surat dan Alamat Rumah. Setiap surat perlu ada nama penerima dan alamatnya. Posmen akan membawa surat melalui apa jua laluan asalkan dapat sampai kepada penerimanya. Jika penerima tidak wujud, posmen akan pulangkan semula surat kepada penghantar atau pejabat pos asalnya.

Topik berkaitan:

No comments: