Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, February 28, 2012

Maksud Cross-Platform Network Administrator

Cross Platform merujuk kepada sifat perkakasan dan perisian sistem komputer yang dapat dijalankan di atas pelbagai platform tetapi mengekalkan ciri-cirinya yang serupa. Network Administrator merujuk kepada peranan pentadbir rangkaian komputer. Di dalam konteks Cross Platform Application, Network Administrator perlu tahu keperluan pengguna supaya beliau dapat menyediakan infrastruktur yang berkaitan.

Antara pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan oleh seorang Network Administrator untuk menyokong Cross Platform Application adalah seperti berikut:

1) Rangkaian komputer.

2) Memasang Windows Server.
Pada ketika ini Windows Server yang telah banyak diuji dan diberi liputan adalah Windows Server 2003.

3) Memasang Linux (Slackware)
Terdapat berbagai Linux Distribution yang boleh dimuatturun dari Internet. Linux Distribution yang dipilih adalah Slackware (Superb Mini Server, SMS) kerana saiznya kecil tetapi aplikasinya padat.

4) Membuat ujian Cross Platform Application.
Ujian Cross Platform Application diadakan untuk memastikan aplikasi seperti Web-based application berjalan tanpa sebarang masalah. Web-based Application kebiasaannya melibatkan application processing server (seperti IIS dan Apache) dan database server (seperti MS SQL dan MySQL). Secara amnya, IIS menyokong bahasa pengaturcaraan ASP dan Apache menyokong bahasa pengaturcaraan PHP. Pengetahuan lanjut di dalam IIS, Apache, ASP, PHP, MS SQL dan MySQL akan memudahkan Cross Platform Network Administrator mengadakan ujian.

Antara ujian yang boleh dijalankan:





No comments: