Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Friday, August 26, 2016

Apakah Maksud Ionic Framework?


.
Apakah Maksud Ionic (Framework)?

Ionic (Framework) adalah sejenis Software Development Kit (SDK) yang lengkap untuk pembangunan aplikasi mobile. Ia dibina di atas AngularJS Framework dan Apache Cordova Framework. Ionic menyediakan tools (alat) dan services (perkhidmatan) untuk membangunkan Apps menggunakan teknologi Web seperti CSS, HTML5 dan Sass. Apps ini kemudiannya diedarkan melalui App Store sedia ada (seperti Google Play Store dan Apple App Store). Ionic dicipta oleh Max Lynch, Ben Sperry dan Adam Bradley dari Syarikat Drifty pada tahun 2013. Versi 1 yang muktamad telah dikeluarkan pada bulan May 2015. Sebanyak 1.3 juta Apps dilaporkan telah menggunakan Ionic. Pada ketika ini, Versi 2 sedang menjalani peringkat pengujian beta.

Ionic dicipta untuk sasaran Mobile Platform. Ia menyokong Android versi 4.1 ke atas, iOS versi 7 ke atas. Ionic Versi 2 pula menyokong Universal Windows Platform untuk membina Apps bagi Windows 10.

Jika dibandingkan dengan kaedah Hybrid Apps, kaedah gabungan Ionic bersama Native Code iaitu PhoneGap/Cordova didapati menghasilkan prestasi yang lebih baik. Jika dibandingkan pula dengan kaedah jQuery yang menggunakan teknik Document Object Model (DOM) Manipulation, Ionic menggunakan teknik Native Hardware Acceleration melalui AngularJS Framework. Ionic juga menggunakan Cascading Style Sheet (CSS) untuk menghasilkan kesan transisi dan transformasi sebagai cara untuk meningkatkan kelajuan aplikasi.

Baca selanjutnya, Kenapakah IONIC popular?
.
Rujukan: https://en.wikipedia.org/wiki/Ionic_(mobile_app_framework)

No comments: