Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Monday, November 05, 2018

Senarai Semak Perlindungan Data dan Pemulihan Bencana


.
Dalam usaha melindungi data, perniagaan kini menghadapi lebih banyak halangan dalam landskap keselamatan daripada sebelumnya. Kami tahu terdapat permintaan yang semakin meningkat untuk infrastruktur yang boleh dipercayai dan berskala, tetapi masalah dengan downtime adalah merumitkan keyakinan perniagaan terhadap sistem yang ada, yang melibatkan semua data yang terlalu berharga dalam proses itu.
Sebagai contoh, 31 peratus daripada responden dalam 2018 Survey Data Centre Survey mengalami gangguan masa yang teruk dan merosakkan, dan hampir 80 peratus mencatatkan bahawa downtime mereka pengalaman dapat dielakkan. Belum lagi, sebelum IOT, organisasi perlu melindungi lokasi pusat dan ROBO mereka. Dengan kemunculan IoT, organisasi perlu melindungi infrastruktur mereka di tepi dan memastikan kebolehpercayaan di luar teras pusat data mereka sahaja.
Nasib baik, trend dalam pemodenan perlindungan data muncul sebagai tindak balas kepada cabaran-cabaran ini dan lain-lain. Untuk memahami atau menggunakan salah satu daripada penyelesaian ini, penting untuk terlebih dahulu memahami apa trend ini. Dari sana, anda boleh mengenal pasti jika anda menghadapi masalah yang sama banyak perniagaan, dan kemudian mengembangkan penyelesaian spesifik aplikasi untuk memenuhi keperluan perlindungan data anda. Mari analisa tren:

Data

Di mana data anda akan berlaku? Berapa banyak yang anda ada? Berapa jenis data yang anda ada? Oleh kerana kerumitan pelbagai data, memilih tempat menyimpan data adalah keputusan yang sukar. Ia boleh wujud di pelayan, desktop, dalam blok, fail, atau storan objek, dan dalam pelbagai awan.

Permintaan

Menurut Kumpulan Strategi Perusahaan (ESG), dua pertiga perkhidmatan mesti pulih dalam masa 2 jam. Oleh sebab objektif masa pemulihan (RTO) dan sasaran titik pemulihan (RPO) semakin berkurangan, perniagaan memerlukan perlindungan yang lebih tinggi.

Virtualisasi

Virtualisasi, sementara yang "must-have" berharga untuk perusahaan hari ini, telah rumit perlindungan data, yang mungkin memaksa IT mengubah atau menambah penyelesaian. Selain itu, pelbagai hypervisors menyumbang kepada cabaran ini, dengan lebih daripada 72 peratus perusahaan pada tahun 2015 menggunakan lebih daripada satu hypervisor, menurut IDC.

Masa

Masa untuk tugas perlindungan data, seperti menyalin data, membuat gambar, dan mengagihkan salinan ke lokasi yang berbeza, semakin menurun, dan tetingkap sandaran telah menyusut kepada sifar. Perlindungan data tradisional adalah membosankan, dan perniagaan hanya tidak mempunyai masa.

Kerumitan

Penyelesaian perlindungan pelbagai, pelayan, peralatan, dan media cakera dan pita bermakna peningkatan kerumitan untuk perniagaan.

Kos

Kos meningkat dengan lebih banyak data, tempoh penyimpanan lama, dan perkakasan dan perisian yang kompleks. Belum lagi, kos dan cabaran mengenai downtime datacenter telah meningkat. Institusi Ponemon melaporkan bahawa sejak tahun 2010, kos downtime telah meningkat sebanyak 38 peratus. Secara khususnya, kos downtime maksimum meningkat 32 peratus sejak 2013 dan 81 peratus sejak 2010. Untuk meletakkan harga ini, kos masa maksimum untuk 2016 ialah $ 2,409,991.

Salinan yang semakin berkembang

Salinan data diperlukan. Perniagaan menggunakannya untuk sandaran, arkib, dan tujuan pemulihan bencana, antara lain. Walau bagaimanapun, lebih banyak bilangan salinan, semakin besar kos dan keputusan yang lebih sukar mesti dibuat mengenai apa yang hendak dibuang.
Sebagai tindak balas terhadap cabaran ini, respons perlindungan berikut telah dibangunkan:

Syot kilat

Jika RPO dua jam adalah matlamat, sandaran aliran tradisional tidak akan memotong. Syot kilat adalah jawapannya. Mereka adalah ruang yang cekap, boleh diambil dengan kerap, dan hanya menggunakan penyimpanan sebagai perubahan data.

Perlindungan App-Centric

Walaupun kaedah sokongan seragam tradisional tidak hilang, lebih banyak organisasi telah menerima pakai virtualisasi dan pengkomputeran awan. Oleh itu, penting untuk tidak hanya melindungi data, tetapi juga aplikasi. Untuk strategi sandaran yang lebih komprehensif, banyak syarikat menggantikan kaedah sandaran lama mereka dengan pendekatan aplikasi-centric.

Replikasi

Jika pusat data utama pergi offline, replikasi memastikan pemulihan berlaku dengan cepat, memenuhi matlamat RTO dan RPO dalam proses. Replikasi asynchronous dan synchronous adalah pemain utama dalam trend ini, meningkat kepada tugas memulihkan data dan menghapuskan kemungkinan kehilangan data masing-masing.

Awan

Kerana awan menyediakan kolam kapasiti tanpa had, ia mengurangkan kos dan kerumitan dan meminimumkan pita. Belum lagi, awan menghilangkan keperluan peruntukan dan perancangan kapasiti untuk perlindungan data.

Pengurusan Data Salinan

Terlalu banyak salinan boleh membuat kekacauan, menjadikan pengurusan sukar. Alternatif - gambar dan klon - menangani isu tersebut, memperkemas pengurusan dan mengurangkan penggunaan storan. Menurut penyelidikan IDC , antara 45 peratus dan 60 peratus daripada jumlah kapasiti storan didedikasikan untuk menampung data salin. Contoh contoh data salin yang paling menonjol adalah kloning pangkalan data bagi kes-kes penggunaan yang berbeza (cth. BI, Analitis, Dev / Ujian, dan lain-lain) merentas beberapa kumpulan dalam organisasi. Oleh itu, memanfaatkan teknologi seperti ruang dan gambar masa yang cekap berdasarkan pelaksanaan redirect-on-write adalah penting untuk mengoptimumkan penggunaan sumber infrastruktur.
Keperluan perlindungan data, secara keseluruhan, terus meningkat, tetapi aplikasi yang berbeda memiliki kebutuhan yang unik, dan beberapa memerlukan perlindungan yang lebih tinggi daripada yang lain.
Tidak semua penyelesaian akan sepadan dengan matlamat RTO dan RPO anda, jadi dapat menyesuaikan isu-isu ini boleh berlumpur dengan teka-teki perlindungan.
Bergantung pada jenis aplikasi, strategi perlindungan anda perlu disesuaikan untuk memenuhi keperluan mereka. Mari kita lihat beberapa aplikasi perusahaan utama dan sediakan beberapa pertimbangan untuk menentukan keperluan perlindungan data.

Aplikasi Aplikasi / Tier 0 dan Tier 1 Pangkalan Data dan Aplikasi

Kami bermula di bahagian atas dengan pangkalan data penting misi dan aplikasi yang berkaitan. Oleh kerana mereka sangat kritikal, mereka memerlukan strategi perlindungan yang lebih lengkap dan berdedikasi.
  • Backup / restore: Aplikasi ini memerlukan backup yang kerap dan kerap. Untuk aplikasi di peringkat ini, aplikasi yang sedang offline atau kehilangan data mempunyai akibat. Dalam kes kesilapan manusia atau perisian bug, backup memastikan pemulihan yang lebih cepat.
  • Pemulihan bencana: Memilih antara replikasi segerak dan asinkron bergantung kepada RPO dan RTO anda. Sebaliknya, replikasi segerak, misalnya, memenuhi keperluan RPO yang lebih kecil sekecil 1 minit.

Pangkalan Data dan Aplikasi Tersuai

Ini dibangunkan di Java, .NET, dan bahasa lain, dan mereka disokong oleh penyelesaian pengurusan pangkalan data relasi. Walaupun tidak misi kritikal, mereka masih memerlukan perlindungan khusus.
  • Backup / restore: Backup biasa dan snapshot yang kerap diperlukan untuk memastikan aplikasi ini dijalankan dengan selamat.
  • Pemulihan bencana: Replikasi asynchronous paling sesuai kerana aplikasi ini memerlukan RPO dan RTO satu jam atau lebih.

Aplikasi berasaskan Web Seterusnya

Rangka kerja aplikasi berasaskan web memimpin dalam perusahaan, dan pangkalan data NoSQL paling sering digunakan. API REST boleh digunakan untuk mengintegrasikan fungsi perlindungan data Nutanix dengan aplikasi.
  • Backup / restore: Untuk mempertahankan kesalahan manusia dan bug perisian, cadangan dan pemulihan adalah penting. Contoh dan klon, misalnya, mudah untuk organisasi yang melakukan penghantaran berterusan (CD).
  • Pemulihan bencana: Ketahanan terbina dalam, dan beberapa contoh setiap perkhidmatan aplikasi wujud di seluruh kelompok dan di seluruh lokasi.
  • Aplikasi dan Virtualisasi Desktop: Bagi aplikasi yang bergerak ke VDI, menyediakan tahap perlindungan data yang sama dari desktop tradisional adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, kegagalan VDI boleh membuang sebahagian besar pekerja, jadi penting untuk memastikan persekitaran VDI dapat diperolehi melalui backup.
Landskap perlindungan data boleh mengelirukan, membosankan, dan menakutkan. Menentukan apa yang diperlukan oleh aplikasi anda adalah penting untuk memilih strategi terbaik untuk menjamin data anda. Kami hanya tercalar permukaan; jika anda sudah bersedia untuk menjaga data anda, lihat Panduan Definitif untuk Perlindungan Data dan Pemulihan Bencana .
.
Diterjemah dari: https://dzone.com/articles/your-data-protection-and-disaster-recovery-checkli
.

No comments: