Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Sunday, November 25, 2012

Notes On The History Of ARPAnet By NotaRazi



Nota Tentang Sejarah ARPAnet oleh NotaRazi

Perintis Internet

Teknologi Komunikasi Maklumat melalui Internet mula dirintis seawal tahun 1960. Seorangg saintis bernama JCR Licklider menulis rencana tentang Simbiosis Manusia dan Komputer - bagaimana manusia menggunakan komputer sebagai perantara komunikasi dalam perbualan harian.
Seterusnya, teori Packet Switching diperkenalkan oleh Leonard Kleinrock dalam tahun 1961. Teori ini mengesyorkan bahawa maklumat yang hendak dihantar dipecahkan kepada paket-paket data yang kecil. Paket-paket ini akan diberi penanda lokasi penghantar dan penerima. Apabila paket-paket ini melalui saluran komunikasi, peranti penala (router device) akan membaca lokasi penerima dan menalakan paket ini ke laluan yang menuju ke lokasi penerima. Apabila semua paket tiba ke destinasinya, paket-paket ini akan dicantumkan semula mengikut nombor sirinya.
Pada tahun 1965, seorang saintis yang bekerja dengan Advanced Research Project Agency America (ARPA), Robert Taylor, dengan bantuan Larry Robert dari Massachusets Institute Of Technology (MIT) menjayakan Teori Packet Switching melalui mesin ciptaan mereka, Interface Message Processor (IMP).
Pada tahun 1968, Berdasarkan rekabentuk IMP yang direka saintis tadi, ARPA telah menyerahkan tugas pembinaan kepada kontraktor BBN IMP. Apabila siap rangkaian perhubungan ini akan dikenali sebagai ARPA Network atau ARPAnet.
Pada tahun 1969, rangkaian perintis ARPAnet siap dibina menghubungkan 4 universiti Amerika Syarikat.
ARPAnet berfungsi sebagai infrastruktur kepada rangkaian Switched Packet Data (Paket Data Bersuis). Melalui ARPEnet beberapa perkidmatan perkongsian maklumat telah dicipta, antaranya:
1) Email - perkhidmatan surat elektronik (1971)
2) TelNet - perkhidmatan penggunaan sumber komputer jarak jauh (remote) (1972)
3) File Transfer Protocol, FTP - Perkhidmatan pemindahan fail secara lambak (bulk). (1973)
Olehkerana teknologi rangkaian ARPAnet masih baru, penyelidik berkongsi maklumat cadangan penambahbaikan protokol komunikasi di dalam dokumen yang dipanggil Request For Comment (RFC).
Pada tahun 1974, Protokol Ethernet telah diperkenalkan oleh seorang pelajar Harvard, Bob Metcalfes dalam kertas kajian “Packet Networks”. Kebanyakan rangkaian komputer pada hari ini menggunakan Protokol Ethernet. Melalui Ethernet, semua peranti disambungkan ke Wiring Hub[1]. Hub adalah sejenis peranti yang mempunyai lubang bagi suis kabel. Apabila kabel rangkaian yang menepati piawai Ethernet dicucuk ke lubang ini, mesin atau peranti komputer yang dihubungkannya akan dapat berhubung dengan mesin-mesin lain yang tersambung pada hub tadi.
Pada tahun 1981, satu protokol yang menggabungkan kaedah penghantaran paket data dan pengecaman komputer hos di dalam rangkaian telah diperkenalkan dengan nama TCP/IP[2]. Melalui kaedah ini setiap komputer hos mengecam komputer hos yang lain melalui nombor ip dan berinteraksi dengan aplikasi atau servis melalui nombor port[3].
Secara teorinya, sesebuah komputer memiliki sebanyak 65536 Port[4]. Secara praktisnya, badan piawai seperti IANA telah menetapkan nombor Port untuk aplikasi tertentu.
Dengan tersedianya kemudahan teknologi dan protokol yang lebih tersusun, proses mewujudkan rangkaian komputer menjadi lebih kemas. Pada tahun 1985, Kerajaan Amerika Syarikat telah membiayai projek National Science Foundation network. Rangkaian ini sangat besar dan ia turut melibatkan rangkaian komputer universiti dan ARPAnet. Di sinilah bermulanya istilah INTERNET[5]
Pada tahun 1989, ARPAnet ditamatkan[6]. Walaupun rangkaian ini tidak kekal selamanya, ia telah menjadi model kepada tertubuhnya Internet. Dengan tertubuhnya Internet, pelbagai perkhidmatan perkongsian data dapat diwujudkan termasuklah perkhidmatan yang amat penting pada hari ini iaitu World Wide Web atau WEB. WEB diperkenalkan oleh Tim Berners Lee di Switzerland pada tahun 1990.
Rujukan:

No comments: