Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Sunday, January 22, 2012

Apa itu Android?

(tajuk berkaitan: what is android, maksud, erti, makna, pengenalan, komputer, android)

Android adalah sistem operasi berasaskan Linux untuk peranti mudah alih seperti telefon pintar dan komputer buku. Ia dibangunkan oleh Perikatan Telefon bimbit Terbuka (english:Open Handset Alliance) yang diketuai oleh Google. Google membeli pemaju permulaan perisian, Android Inc, pada tahun 2005.

Pengedaran Android pada tahun 2007 telah diumumkan serentak dengan penubuhan Perikatan Telefon bimbit Terbuka, sebuah konsortium yang terdiri daripada 86 syarikat perkakasan dan perisian di mana tumpuannya ialah untuk memajukan piawai terbuka untuk peranti mudah alih.

Google mengeluarkan kod Android sebagai sumber terbuka (english:open source), di bawah Lesen Apache. Projek Android Open Source (AOSP) ditugaskan dengan penyelenggaraan dan pembangunan selanjutnya Android.

Android mempunyai komuniti pembangun perisian ("apps") yang besar yang mengembangkan fungsi peranti. Pemaju menulis kod terutamanya dalam versi Java yang telah disesuaikan.

"Apps" boleh dimuat turun daripada laman web pihak ketiga atau melalui kedai online seperti Android Market iaitu kedai "Apps" yang dikendalikan oleh Google.

Sehingga Oktober 2011, terdapat lebih daripada 400,000 "Apps" untuk Android, dan anggaran bilangan permohonan yang dimuat turun daripada Pasaran Android Disember 2011 melebihi 10 bilion.

Android telah disenaraikan sebagai platform yang paling laris untuk telefon pintar di seluruh dunia pada Q4 2010 oleh Canalys dengan lebih 200 juta Android peranti yang digunakan oleh November 2011. Menurut Rubin Andy dari Google, sehingga Disember 2011 sebanyak lebih 700,000 Android peranti diaktifkan setiap hari.

No comments: