Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Thursday, January 19, 2012

Apa itu Virus Koobface?




Koobface juga disebut sebagai Cacing Facebook, Cacing Myspace atau Virus Facebook adalah sejenis Cacing (English:Worm) yang tersebar melalui mesej di jaringan sosial seperti Facebook dan MySpace. Cacing ini mampu menyusup ke PC anda dan kemudian membiak (menggandakan diri, English:replicate) dan menjangkiti semua fail yang ada dalam harddisk.

Beza antara cacing dan virus, jika virus biasanya akan menempel di fail-fail yang ada dalam computer anda, Cacing pula akan menghapuskan fail yang ada dan membuat fail tiruan yang sudah dijangkitinya. Hebatnya lagi Cacing ini mampu mengirim email automatik dari PC yang sudah dijangkitinya ke PC lainnya untuk menyebarkan diri.

Bagaimana Cacing bekerja?

Biasanya Cacing ini tersebar melalui mesej menggunakan akaun kenalan anda di facebook, seolah-olah kenalan itu sedang mengirimkan pautan foto atau video. Kadang-kadang disertai ayat-ayat yang memerangkap seperti “you look funny in this video” atau “you look so stupid in this pic“. Atau berisi nama dan isu-isu orang terkenal lagi hangat. Misalnya yang terbaru adalah penyebaran pautan video bernama Obama atau yang berbau pornografi. Apabila anda klik pautan untuk membuka video yang diterima, sebuah player video akan muncul tapi video tidak dimainkan sebaliknya anda diminta untuk memuatturun codec atau melakukan update video player. Ketika anda mengikuti arahan itu (muatturun atau update), sebuah file Cacing atau Trojan yang bernama codecsetup.exe atau tinyproxy.exe akan diaktifkan. File inilah yang kemudiannya menyerang dan menjangkiti seluruh fail dan sistem di komputer anda.

Contoh - contoh "umpan" penyebaran Virus Koobface:

  • Pautan pada Mesej

  • Pautan dengan kata kunci dan gambar yang "Hangat" (English:"Hot!")

  • Pautan untuk menaiktaraf "Video Player"

Cara Membuang Koobface.

Jika komputer anda sudah ditembusi koobface, cara paling mudah untuk membuang Cacing ini adalah dengan menggunakan Perisian Anti Pengintip (English: anti spyware). Jangan lupa untuk naiktaraf (update) Perisian Anti Pengintip anda juga kerana supaya lebih effektif.




Topik berkaitan:

No comments: