Auto-generate Flow Chart from Java/C++ Codes:

Raptor Flowchart Tutorial For Beginners

Tuesday, January 17, 2012

Apa itu Stop Online Piracy Act (SOPA) US

(Keywords: Apa itu SOPA?, Apakah SOPA?, Maksud SOPA? Erti SOPA?)

Diekstrak dari: http://en.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act

Stop Online Piracy Act (SOPA) (Melayu:Akta Menghalang Cetak Rompak Atas Talian), juga dikenali sebagai House Bill 3261 atau H.R 3261, adalah rang undang-undang yang diperkenalkan di Dewan Rakyat Amerika Syarikat pada 26 Oktober, 2011 oleh Pengerusi Jawatankuasa Kehakiman Dewan Lamar S. Smith (RTX) dan 12 kumpulan dwi partisan penaja bersama.

Rang undang-undang SOPA ini, jika diluluskan sebagai undang-undang, akan meluaskan lagi keupayaan penguatkuasaan undang-undang Amerika Syarikat dan pemegang hak cipta untuk melawan perdagangan atas talian dalam aspek hak cipta intelek dan barangan palsu.

Rang undang-undang SOPA membenarkan Jabatan Keadilan Amerika Syarikat, serta pemegang hak cipta, untuk mendapatkan perintah mahkamah terhadap laman web pihak yang dituduh melanggar hak cipta. Perintah mahkamah ini termasuklah sekatan rangkaian pengiklanan atas talian dan pemudah cara pembayaran daripada berurusniaga dengan pihak tertuduh, menghalang enjin carian daripada membina pautan ke laman tertuduh, dan menghendaki pembekal perkhidmatan Internet menghalang capaian ke laman terbabit.

Rang undang-undang SOPA menjadikan penstriman (streaming) kandungan hak cipta tanpa kebenaran sebagai satu jenayah, dengan penalti maksimum 5 tahun penjara bagi sepuluh perlanggaran hak dalam tempoh enam bulan. Rang undang-undang SOPA juga memberi kekebalan kepada pembekal perkhidmatan Internet untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana laman web yang disyaki.

Penyokong rang undang-undang itu berkata ia melindungi pasaran harta intelek dan industri sepadan, pekerjaan dan pendapatan, dan adalah perlu untuk memperkukuh penguatkuasaan undang-undang hak cipta, terutama terhadap laman web asing

Penentang berkata bahawa ia melanggar Pindaan Pertama, [7] penapisan internet, [8] akan melumpuhkan Internet, [9] dan akan mengancam pemberi maklumat dan lain-lain tindakan kebebasan bersuara.



Topik berkaitan:

1 comment:

Fahmi Mahat said...

apakah takde cara yang lain untuk download dan tak langgar hakcipta?

jom kita sama2 fikirkan penyelesaiannya =)

fahmimahat.blogspot.com/2012/01/sopa-dan-hakcipta-satu-alternatif.html